Activiteiten


The silver trumpets’ promise This time, Iranian leaders are reportedly huddled in underground bunkers, calculating their response to Israeli airstrikes.

(June 13, 2025 / JNS)

Mensen over de hele wereld hielden hun adem in toen Israëlische straaljagers door het luchtruim van het Midden-Oosten scheerden, op weg naar Iraanse nucleaire installaties. Zonder internationale goedkeuring sloeg de Joodse staat toe in het hart van een existentiële dreiging – alleen, zoals zo vaak eerder.

Deze keer zouden Iraanse leiders zich hebben teruggetrokken in ondergrondse bunkers om hun reactie op de Israëlische luchtaanvallen te beramen.

Terwijl Joodse moeders in Tel Aviv slaapliedjes zingen in schuilkelders, verversen Joden in de diaspora met trillende vingers hun nieuwsfeeds. Hoewel velen bang en bezorgd zijn nu de oorlog zich ontvouwt, hoeven we niet verder te kijken dan de Torah-lezing van deze week, Beha’alotcha, voor goddelijke leiding in dit specifieke moment.

Al meer dan 3000 jaar reciteren Joden, telkens wanneer zij de Torah uit de ark in synagogen over de hele wereld halen, dezelfde verzen uit de parasja van deze week – woorden die Mozes zelf uitsprak toen de Israëlieten zich op de strijd voorbereidden:

Vayehi binso’a ha’aron vayomer Moshe: Kumah Hashem v’yafutzu oyvecha v’yanusu m’sanecha mipanecha! Ki Mitzion Teitzei Torah U’devar Adonai Miyerushalayim.

“Toen de ark werd voortgedragen, zei Mozes: Sta op, o Heer! Laat uw vijanden verstrooid worden! Laat hen die u haten voor uw aangezicht vluchten! Want de Thora zal uit Sion komen en het woord van God uit Jeruzalem!”` (Numeri 10:35-36)

85 letters die de wereld op zijn kop zetten

Deze verzen, die in totaal 85 letters bevatten, leren ons dat de Joodse manier van oorlog voeren, zowel fysiek als spiritueel, bestaat uit het centraal stellen van de Thora. Wanneer de Israëlieten ten strijde trokken, werd de Ark van het Verbond niet achteraan bij de bevoorradingswagens verborgen. Hij werd naar voren gebracht, naar de voorste linies, en leidde de aanval in de strijd.

Stel je voor: oude krijgers met bronzen zwaarden in de hand, die een gouden kist met stenen tafelen volgen, op weg naar vijanden die hen in aantal en wapens overtreffen en hen willen vernietigen.

De parallel met de krantenkoppen van vandaag is adembenemend. Een kleine Joodse staat, gewapend met oude beloften en moderne precisie, slaat toe op nucleaire installaties terwijl de wereld in verbijsterde stilte toekijkt.

Deze tijdloze verzen bevatten echter verschillende kenmerken die ze nog krachtiger maken. Ten eerste staan ze helemaal alleen in de Thora-rol, tussen twee omgekeerde Hebreeuwse nuns, letters die nergens anders in de Thora voorkomen. De 12e-eeuwse commentator Rashi vertelt ons dat deze mysterieuze symbolen aangeven dat de passage niet alleen opmerkelijk is, maar zelfs een heel boek van de Thora op zich vormt. Dat betekent volgens deze opvatting dat er zeven boeken van de Thora zijn, en niet vijf.

Om deze reden leert de Talmoed dat als een Thora-rol verbrand, verscheurd of onherkenbaar beschadigd is, maar er nog 85 letters intact zijn – de lengte van deze passage – de hele rol zijn heilige kracht behoudt en dus kan worden gered. Met andere woorden, deze 85 letters van Mozes’ strijdkreet bevatten de essentie van de Thora; het spirituele DNA van het voortbestaan van het Joodse volk.

De boodschap weerklinkt door de eeuwen heen: Joden wijken in oorlogstijd niet af van hun spirituele fundamenten; ze leunen erop als goddelijke bescherming.

 

De Thora eist spirituele strijd

Maar het gedeelte uit de Thora is nog niet klaar met zijn profetische boodschap. God gebiedt Mozes twee zilveren trompetten, chatzotzrot, te maken om het volk bijeen te roepen en militaire campagnes te organiseren.

Verschillende gevechten vereisen verschillende geluiden. Vreedzame bijeenkomsten krijgen rechte trompetstoten. Maar vers 10:9 zegt: “Wanneer u in uw land ten strijde trekt tegen een vijand die u onderdrukt, zult u met de trompetten een ‘teruah’ blazen en voor het aangezicht van de Heer, uw God, in herinnering worden gebracht, en zo van uw vijanden worden gered.”

De teruah – dat gebroken, jammerende geluid dat we kennen van Rosj Hasjana – staat voor tesjoeva, de terugkeer van de ziel naar God. Zelfs als er bommen vallen en raketten vliegen, eist de Thora naast militaire actie ook spirituele strijd. Net zoals het vers zegt dat God ons zal gedenken, moeten ook wij onthouden dat we Gods uitverkoren volk zijn en dat tijden van crisis ons de kans bieden om terug te keren naar Gods goddelijke pad.

De Lubavitcher Rebbe – Rabbi Menachem M. Schneerson – vertelde in een chassidische toespraak dat het Hebreeuwse woord voor trompet kan worden opgesplitst in chatzi tzurot (“halve vormen”), wat staat voor de versmelting van goddelijke kracht met menselijke vastberadenheid. Wanneer we in tijden van oorlog op de trompet blazen, versmelten we met Gods wil en roepen we Zijn goddelijke bescherming in.


Een oude strijdkreet

Het is geen toeval dat in dezelfde week dat Israël mogelijk een regionale brandhaard ontketent, Joden over de hele wereld lezen over Mozes die de Israëlieten door vijandelijk gebied leidt met niets anders dan God aan het roer en een onwankelbaar geloof. Dezelfde 85 letters die onze voorouders beschermden tegen oude vijanden, zweven nu boven Israëlische piloten die door het Iraanse luchtverdedigingssysteem navigeren.

Het vers waarmee we elke week onze Torah-dienst beginnen, is meer dan alleen maar mooie liturgie; het is een oorlogskreet die weerklonk in Masada, het getto van Warschau en nu in het Iraanse luchtruim. De oude strijdkreet van Mozes weerklinkt vandaag in Israëlische commandocentra en in Joodse harten over de hele wereld.

Terwijl Iraanse leiders wraak overwegen en Israëlische families zich in schuilkelders verschansen, staan die tijdloze verzen als een eeuwig testament: het volk dat de Thora voor zich uit draagt, dat zelfs in de strijd de gebroken trompetten van tesjoeva laat klinken, dat God gedenkt in zijn donkerste uren – dit volk zal niet alleen overleven, maar met Goddelijke bescherming en succes voorwaarts springen, duiken en stormen.

Rabbi Areyah Kaltmann leads Chabad Columbus at the Lori Schottenstein Chabad Center.

Bron: JNS – https://www.jns.org/the-silver-trumpets-promise/

Foto: Silver Shovar – Karel van Essen

Deel dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Live – Streaming

Regelmatig organiseert Pillar of Fire LIVE Streaming events ... Klik op deze knop om naar de Live stream pagina te gaan.


E-mail Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de Mailings van Pillar of Fire. Naast de berichten die we op de site plaatsen, sturen we ook regelmatig e-mailings met relevante nadere informatie.


Doneer Online

Steun het werk van Pillar of Fire met uw bijdrage. Pillar of Fire heeft de ANBI status en uw giften zijn van de belasting aftrekbaar. U kunt op dit moment doneren via een bankmachtiging en via PayPal.



Radio Israel