shutterstock_hybrid

Aquarius Engines heeft tot doel de voordelen van hybride en elektrische auto’s goedkoop bij gewone auto’s toe te passen; het kreeg $8 miljoen los in 5 dagen en staat nu aan het begin van de tweede ronde.

Door Abigail Klein Leichman

Waarom maken hybride en elektrische auto’s minder dan 3 procent uit van de 89 miljoen verkochte auto’s per jaar over de wereld? Het is voornamelijk omdat hybride auto’s duur zijn en 100% elektrische auto’s niet ver genoeg kunnen rijden voordat de accu moet worden opgeladen.

Terwijl anderen zich inspannen om kleinere, lichtere verbrandingsmotoren of betere brandstofcel en batterij technologieën te ontwerpen, vindt een Israëlische startup volstrekt de verbrandingsmotor opnieuw uit om de hybride auto van de toekomst aan te drijven – een slimme elektrische auto.

Chief Marketing Directeur en medeoprichter Gal Fridman vertelt ISRAEL21c dat Aquarius Engines al na twee jaar drie octrooien heeft ingediend en een contract tekende voor het in begin 2017 testen van de Aquarius motor in de conceptauto van een grote Europese automaker.

Omdat Aquarius zo weinig brandstof gebruikt om de motor aan te drijven en de accu op te laden, zouden bestuurders de 50 litertank maar ongeveer elke vijf of zes weken moeten vullen.

Terwijl conventionele automobielen 600 km rijden op 50 liter benzine en een elektrische auto 350 kilometer kan rijden op één lading, heeft een auto uitgerust met de Aquarius-motor een bereik van 1200 kilometer op een tank.

Bovendien beweert de onderneming, dat voertuigen uitgerust met Aquarius motoren van 20 kilo – in plaats van conventionele 160 kilo motoren – goedkoper in aanschaf en gebruik zullen zijn dan de reguliere, hybride of elektrische voertuigen van vandaag.

En hoewel het voor autofabrikanten miljarden zou kosten nieuwe productielijnen voor de Aquarius motor te bouwen, houden de oprichters rekening met het feit, dat autofabrikanten wanhopig naar nieuwe technologieën zoeken om te voldoen aan de steeds strenger wordende milieuvoorschriften.

“De auto-industrie is gigantisch en wordt bedreigd,” zegt Fridman. “Fabrikanten kunnen niet voldoen aan de huidige voorschriften en die zullen over twee tot vijf jaar veel strenger zijn. In feite, wilden we toen we begonnen, naar generatoren gaan, omdat we dachten dat auto’s een industrie zou zijn, die te langzaam was om in te breken, maar de deuren openden zich echt snel.”

Technisch directeur Shaul Yaakoby, algemeen directeur Gal Fridman en directeur ontwikkelingszaken Maya Gonik met de Aquarius. Foto: courtesy

Hoewel vele anderen zich inspannen voor het vinden van oplossingen voor de industrie, is de Aquarius-technologie uniek in de wereld, zeggen medeoprichters Fridman, hoofddirecteur Ariel Gorfung en technisch directeur Shaul Yaakoby.

“We zijn op dit moment de actiefste startup op dit gebied,” zegt Fridman. “Wij hebben 8 miljoen dollar in vijf dagen losgekregen in onze eerste financieringsronde en we hadden een queue investeerders om uit te kiezen. Dat is nooit gebeurd in enige andere onderneming, waarbij ik betrokken was. Ik denk, dat dat komt, doordat we echt een grote impact kunnen maken. Je hoeft geen deskundige te zijn om te begrijpen, dat we een wereldomvattende verandering kunnen maken”.

Een vergezocht idee

Begin 2014, toonde de uitvinder en adviseur Shaul Yaakoby van de automobiel industrie zijn concept van een revolutionaire verbrandingsmotor aan Fridman (eigenaar van het wereldwijde merkbedrijf Design and Shoot en voorheen directeur van Keter Plastic en ZAG Industries) en Gorfung (een succesvolle ondernemer en leidinggevende partner van cleantech VC Oris investments).

Terwijl een typische verbrandingsmotor brandstof omzet in elektrische energie met behulp van een voortdurend ronddraaiende dynamo, bedacht Yaakoby een verbrandingsmotor met een lineaire dynamo, die geen krukas nodig heeft. Een cilinder zou de brandstof van zijkant naar zijkant bewegen om elektrische stroom op te wekken, net zoals golven kunnen doen door middel van een op-en-neergaande beweging.

Deze kleine, lichtgewicht en bijzonder efficiënte motor kon worden gemaakt van slechts 20 onderdelen en maar één bewegend deel, vergeleken met 150 tot 200 grotendeels draaiende delen (krukas, drijfstangen, zuigers, cilinders en kleppen) in een gewone 80-pk motor.

Fridman dacht, dat Yaakoby’s idee vergezocht was, maar Gorfung was enthousiast.

“Ariel zei: ‘Als er 1% kans is, dat dit zou kunnen uitkomen, kunnen we het ons niet veroorloven om daar niet bij te zijn. ‘Dus we kwamen opnieuw bijeen en besloten ons eigen geld te investeren om een prototype te bouwen, want we zagen geen andere manier,” vertelt Fridman aan ISRAEL21c.

Ze noemden de onderneming Aquarius met een knikje naar het futuristische thema liedje van de musical “Hair” uit 1967.

Het verzamelen van snelheid

In minder dan een jaar, bouwde Yaakoby een werkende motor. “Ariel en ik lieten alles achter om fulltime bij Aquarius te werken, omdat wij nooit de gelegenheid hadden om aan zo’n spannende, maar riskante onderneming te werken,” zegt Fridman.

Snelle openende industriedeuren en portefeuilles van investeerders maakte het de in Rosh HaAyin gevestigde onderneming mogelijk vlug snelheid op te pikken.

“We bouwen nu een commercieel gemaakte motor die erg duurzaam en klaar zal zijn voor massaproductie,” zegt Fridman, daaraan toevoegend dat Aquarius idealiter zou worden geproduceerd in Israël.

Dit is hoe de motor van uw auto eruit kan zien in de nabije toekomst. Foto Courtesy Aquarius motoren

Een tweede financieringsronde heeft ten doel “tientallen miljoenen dollars” op te brengen om een assemblagelijn op te zetten voor de Aquarius-aangedreven slimme elektrische auto.

“Een industrie te bereiken, die miljarden moet investeren om een nieuwe technologie is iets dat meestal niet gebeurt,” erkent Fridman. “In dit geval zien we dat we niet eens een commercieel product hebben, maar we hebben partners klaar om te testen en met ons te ontwikkelen.”

Over de auteur:

Abigail Klein Leichman is een schrijfster en deelnemend redacteur bij Israël21c. Voorafgaand aan haar verhuizing naar Israël in 2007, was ze een vaste schrijfster en copy redacteur bij een dagblad in New Jersey en was sinds 1984 een freelance journalist voor diverse kranten en tijdschriften.

http://www.israel21c.org/super-hybrid-car-is-heading-down-the-road/

Artikel trefwoorden: / /